Πως το χρώμα επηρεάζει την σκέψη μας

Το χρώμα επηρεάζει πραγματικά τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αυτό συμβαίνει συχνά χωρίς την αντίληψη μας. Σε μάθημα που παρακολούθησα, ο καθηγητής μου μίλησε για μια έρευνα που απέδειξε ότι το μπλε χρώμα μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε πιο χαλαροί και να σκεφτόμαστε πιο δημιουργικά ενώ το κόκκινο μας κάνει να είμαστε παραπάνω σε εγρήγορση και να σκεφτούμε πιο προσεκτικά. Το πως το χρώμα μας επηρεάζει εξαρτάται από τη σύνδεση που έχουμε δημιουργήσει στο μυαλό μας για το κάθε χρώμα.
Ο καθένας μας συμμερίζεται διαφορετικές εμπειρίες, αλλά για τους παραπάνω το κόκκινο χρώμα σχετίζεται με “ασθενοφόρα, φώτα τροχαίας, πινακίδες STOP” τα οποία μας κάνουν να δώσουμε περισσότερη σημασία, ενώ το μπλε σχετίζεται με τον ουρανό και μας κάνει να αισθανόμαστε πιο ελεύθεροι και χαλαροί.
Μελέτη
Η μελέτη διεξήχθη από τον Ravi Mehta, καθηγητή Διοίκησης Επιχειρήσεων που ειδικεύεται στην συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι συμμετέχοντες εκτέλεσαν μια σειρά από ψυχολογικά τεστ που είχαν βάση είτε τη δημιουργικότητα (μπλε), είτε τη προσοχή (κόκκινο). Μετά έπρεπε να διαλέξουν μια οδοντόπαστα από δύο επιλογές. Μια που είχε στόχο την πρόληψη της υγιεινής της στοματικής κοιλότητας και μία που είχε ως στόχο τη λεύκανση των δοντιών. Οι συμμετέχοντες, οι οποίοι εκτέθηκαν παραπάνω στο κόκκινο χρώμα, επιλέξανε αυτή για την πρόληψη της υγιεινής της στοματικής κοιλότητας, ενώ αυτοί που εκτέθηκαν παραπάνω στο μπλε χρώμα την οδοντόπαστα για την λεύκανση.
Αποτελέσματα
Οι συμμετέχοντες που έκαναν τεστ στο κόκκινο φόντο ήταν υποσυνείδητα προετοιμασμένοι να γίνουν πιο προσεκτικοί. Το κόκκινο τους θύμιζε ταμπέλες STOP, φώτα φρένων, ασθενοφόρα και αυτό τους ανάγκασε να διαλέξουν πράγματα που θα τους βοηθούσαν να αποφύγουν προβλήματα (σε αυτήν την περίπτωση, πρόληψη της υγιεινής της στοματικής κοιλότητας).
Ενώ οι συμμετέχοντες που εκτίθεντο στο μπλε φόντο έκαναν συνειρμούς για τον ουρανό, την ελευθερία και την ανάπτυξη έτσι επέλεξαν καταστάσεις που τους βοηθούσαν να κερδίσουν (σε αυτή την περίπτωση, λευκότερα δόντια).
Ο καθένας μας συμμερίζεται διαφορετικές εμπειρίες, αλλά για τους παραπάνω το κόκκινο χρώμα σχετίζεται με “ασθενοφόρα, φώτα τροχαίας, πινακίδες STOP” τα οποία μας κάνουν να δώσουμε περισσότερη σημασία, ενώ το μπλε σχετίζεται με τον ουρανό και μας κάνει να αισθανόμαστε πιο ελεύθεροι και χαλαροί.
Μελέτη
Η μελέτη διεξήχθη από τον Ravi Mehta, καθηγητή Διοίκησης Επιχειρήσεων που ειδικεύεται στην συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι συμμετέχοντες εκτέλεσαν μια σειρά από ψυχολογικά τεστ που είχαν βάση είτε τη δημιουργικότητα (μπλε), είτε τη προσοχή (κόκκινο). Μετά έπρεπε να διαλέξουν μια οδοντόπαστα από δύο επιλογές. Μια που είχε στόχο την πρόληψη της υγιεινής της στοματικής κοιλότητας και μία που είχε ως στόχο τη λεύκανση των δοντιών. Οι συμμετέχοντες, οι οποίοι εκτέθηκαν παραπάνω στο κόκκινο χρώμα, επιλέξανε αυτή για την πρόληψη της υγιεινής της στοματικής κοιλότητας, ενώ αυτοί που εκτέθηκαν παραπάνω στο μπλε χρώμα την οδοντόπαστα για την λεύκανση.
Αποτελέσματα
Οι συμμετέχοντες που έκαναν τεστ στο κόκκινο φόντο ήταν υποσυνείδητα προετοιμασμένοι να γίνουν πιο προσεκτικοί. Το κόκκινο τους θύμιζε ταμπέλες STOP, φώτα φρένων, ασθενοφόρα και αυτό τους ανάγκασε να διαλέξουν πράγματα που θα τους βοηθούσαν να αποφύγουν προβλήματα (σε αυτήν την περίπτωση, πρόληψη της υγιεινής της στοματικής κοιλότητας).
Ενώ οι συμμετέχοντες που εκτίθεντο στο μπλε φόντο έκαναν συνειρμούς για τον ουρανό, την ελευθερία και την ανάπτυξη έτσι επέλεξαν καταστάσεις που τους βοηθούσαν να κερδίσουν (σε αυτή την περίπτωση, λευκότερα δόντια).
Συνέπειες
Τα χρώματα, ως εκ τούτου, πραγματικά παίζουν ρόλο στη νόηση μας. Επηρεαζόμαστε από διάφορα χρώματα και δεν το ξέρουμε καν. Οι συνέπειες είναι πραγματικές. Εφόσον το ξέρουμε αυτό θα μπορούσαμε να είμαστε πιο παρατηρητικοί και προσεκτικοί. Αυτήν την επίδραση του χρώματος στην γνωστική διαδικασία λήψης αποφάσεων εκμεταλλεύονται οι διαφημιστικές εταιρείες. Συγκεκριμένα οι οδοντόπαστες για τις οποίες αναφερθήκαμε.
Ένα μπόνους για καλύτερο διάβασμα: για να μελετούμε με μεγαλύτερη προσοχή, χρησιμοποιούμε ένα κόκκινο φόντο. Για να είμαστε πιο δημιουργικοί, χρησιμοποιούμε ένα μπλε φόντο. Μια άλλη μελέτη σχετικά με αυτό, έδειξε πως άτομα που έγραφαν εξέταση σε κόκκινο χαρτί αντί μπλε ή άσπρο μπόρεσαν να πάρουν υψηλότερο βαθμό. |
Πηγή: Hamilton J. (2009). Study seeing red, blue affects outcome
of task. Αλεξάνδρου Άντρη Ιωάννα
|