Τι διαβάζουν οι γονείς στα παιδιά;

Πολλοί γονείς συνηθίζουν να διαβάζουν στα παιδιά τους, από πολύ μικρή ηλικία, διάφορα βιβλία (όπως παραμύθια), φέρνοντας έτσι το παιδί τους σε επαφή με το βιβλίο και βοηθώντας έτσι την γλωσσική του ανάπτυξη. Κάτι τέτοιο φυσικά είναι σωστό, διότι το μικρό παιδί μαθαίνει να «συγκεντρώνεται» στην ιστορία που του διηγούνται, να αναπτύσσει το λεξιλόγιό του, καθώς και την φαντασία του.
Υπάρχουν πολλές κατηγορίες βιβλίων, που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, όπως είναι τα αναγνώσματα που περιέχουν κείμενο και εικόνα, αλλά και κάποια που περιέχουν μόνο εικόνες. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γονείς διαβάζουν καλύτερα στο παιδί τους ένα βιβλίο μόνο με εικόνες απ’ ότι ένα κανονικό ανάγνωσμα.
Η διαπίστωση αυτή γίνεται εύκολα κατανοητή...Όταν ο γονέας διαβάζει ένα κείμενο, ενώ στη διπλανή σελίδα υπάρχει η εικόνα στην οποία αναφέρεται, τότε τα πράγματα είναι εύκολα. Το παιδί βλέπει την εικόνα και με την περιγραφή του κειμένου καταλαβαίνει τι θέλει να πει.
Έχει παρατηρηθεί όμως ότι ο γονέας που καλείται να κάνει ανάγνωση ενός «εικονο- βιβλίου», χρησιμοποιεί πλουσιότερο και πολυπλοκότερο λεξιλόγιο, διότι πλάθει την ιστορία του, εμπνεόμενος κάθε φορά από την εικόνα που έχει μπροστά του.
Με αυτό τον τρόπο, μπορεί και το ίδιο το παιδί να προσθέτει δικά του στοιχεία στην ιστορία, διεγείροντας έτσι την φαντασία του. Για παράδειγμα, είναι διαφορετικό να διαβάζουμε: «Ο λαγός κοιμόταν κάτω από το δέντρο» και ταυτόχρονα να βλέπουμε δίπλα την εικόνα αυτή και διαφορετικό μέσα από την εικόνα, να φτιάχνουμε εμείς οι ίδιοι την ιστορία, όπως: «Είχε μεσημεριάσει, όλα τα ζώα είχαν πάει να ξεκουραστούν. Έτσι ο λαγός είπε να πάρει έναν υπνάκο κάτω από μια βερικοκιά….».
Δεν πρέπει βέβαια, οι γονείς να ξεχνούν πως αυτά που διαβάζουν στα παιδιά τους, καλό είναι να τα συνδέουν με πραγματικά βιώματα του παιδιού, ώστε να γίνονται περισσότερο κατανοητά.
Καλή ανάγνωση….
Μπόχτη Ελένη
Υπάρχουν πολλές κατηγορίες βιβλίων, που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, όπως είναι τα αναγνώσματα που περιέχουν κείμενο και εικόνα, αλλά και κάποια που περιέχουν μόνο εικόνες. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι γονείς διαβάζουν καλύτερα στο παιδί τους ένα βιβλίο μόνο με εικόνες απ’ ότι ένα κανονικό ανάγνωσμα.
Η διαπίστωση αυτή γίνεται εύκολα κατανοητή...Όταν ο γονέας διαβάζει ένα κείμενο, ενώ στη διπλανή σελίδα υπάρχει η εικόνα στην οποία αναφέρεται, τότε τα πράγματα είναι εύκολα. Το παιδί βλέπει την εικόνα και με την περιγραφή του κειμένου καταλαβαίνει τι θέλει να πει.
Έχει παρατηρηθεί όμως ότι ο γονέας που καλείται να κάνει ανάγνωση ενός «εικονο- βιβλίου», χρησιμοποιεί πλουσιότερο και πολυπλοκότερο λεξιλόγιο, διότι πλάθει την ιστορία του, εμπνεόμενος κάθε φορά από την εικόνα που έχει μπροστά του.
Με αυτό τον τρόπο, μπορεί και το ίδιο το παιδί να προσθέτει δικά του στοιχεία στην ιστορία, διεγείροντας έτσι την φαντασία του. Για παράδειγμα, είναι διαφορετικό να διαβάζουμε: «Ο λαγός κοιμόταν κάτω από το δέντρο» και ταυτόχρονα να βλέπουμε δίπλα την εικόνα αυτή και διαφορετικό μέσα από την εικόνα, να φτιάχνουμε εμείς οι ίδιοι την ιστορία, όπως: «Είχε μεσημεριάσει, όλα τα ζώα είχαν πάει να ξεκουραστούν. Έτσι ο λαγός είπε να πάρει έναν υπνάκο κάτω από μια βερικοκιά….».
Δεν πρέπει βέβαια, οι γονείς να ξεχνούν πως αυτά που διαβάζουν στα παιδιά τους, καλό είναι να τα συνδέουν με πραγματικά βιώματα του παιδιού, ώστε να γίνονται περισσότερο κατανοητά.
Καλή ανάγνωση….
Μπόχτη Ελένη