Τα μυστικά της μνήμης
Η μνήμη δεν αλλοιώνεται…
Όλοι μας έχουμε βιώσει την αδυναμία ανάμνησης ενός γεγονότος. Αυτό μπορεί να είναι ένα όνομα, ένα τηλέφωνο ή ο τόπος στάθμευσης του αυτοκινήτου. Φαινομενικά λοιπόν, η μνήμη καταστρέφεται, αλλοιώνεται και φθίνει. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει: ναι μεν τα πάντα αποθηκεύονται στη μνήμη αλλά κάποια εξ αυτών δύσκολα ανακαλούνται.
Το να ξεχνάς, σε βοηθάει να μαθαίνεις…
Σκέψου έναν εγκέφαλο ο οποίος μπορεί να θυμάται και να ανακαλεί τα πάντα. Όταν θα προσπαθήσει να θυμηθεί που έχει παρκάρει, θα ανακαλέσει ταυτόχρονα όλες τις τοποθεσίες και θα υπάρξει σύγχυση. Έτσι λοιπόν, η μνήμη ξεχνά αυτό που έγινε στο παρελθόν και θυμάται το νεότερο. Επίσης η μνήμη ξεχνάει ότι είναι επουσιώδες ή ότι δεν χρησιμοποιείται.
Οι ξεχασμένες πληροφορίες υπάρχουν ακόμα στη μνήμη…
Μπορεί να μην θυμάσαι πολλά από αυτά που έζησες στην παιδική σου ηλικία, παρόλα αυτά οι πληροφορίες αυτές, υπάρχουν και είναι αποθηκευμένες βαθιά μέσα στη μνήμη σου. Σκέψου τις αντιδράσεις σου, όταν παρατηρείς τις φωτογραφίες του παιδικού άλμπουμ. Η έκπληξη και η ανάμνηση σχετικών γεγονότων είναι καταιγιστική. Νόμιζες ότι δεν υπήρχαν στη μνήμη σου αυτές οι εικόνες αλλά ο συνειρμός της φωτογραφίας σε βοήθησε να θυμηθείς, αυτά που προσωρινά θεωρούσες ξεχασμένα.
Λανθασμένες αναμνήσεις…
Ανακαλώντας μια πληροφορία, αυτή ισχυροποιείται ενώ οι υπόλοιπες αποδυναμώνονται. Συχνά, οι αναμνήσεις είναι λανθασμένες και αυτό οφείλεται στην επιλεκτικότητα των αναμνήσεων μας. Για παράδειγμα, θυμόμαστε έναν καυγά με τον σύντροφο μας αλλά δεν θυμόμαστε τον λόγο και την αιτία.
Σημαντικό γεγονός…
Μερικές φορές, θεωρείς ανούσιο να καταγράψεις ένα γεγονός ή ένα ραντεβού στο προσωπικό σου ημερολόγιο, διότι θεωρείς αδύνατο να το ξεχάσεις. Κι όμως, έρχεται η μέρα που ξεχνάς το ραντεβού και την συνάντηση που είχες ορίσει.
Όταν η ανάμνηση είναι εύκολη, η μάθηση είναι χαμηλή…
Όταν προσπαθούμε να φέρουμε στη συνείδηση μας, ένα γεγονός ή μια πληροφορία, τότε βρισκόμαστε σε διαδικασία μάθησης. Αντίθετα, όταν η ανάμνηση είναι εύκολη και αντανακλαστική, τότε η μάθηση βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι λοιπόν, οι μαθησιακές τεχνικές προϋποθέτουν την περισυλλογή πριν την απάντηση. Για παράδειγμα, σε ένα διαγώνισμα δεν απαντάμε αντανακλαστικά, καθώς απαιτείται χρόνος και προσπάθεια για να ανακαλέσουμε τις σχετικές με την ερώτηση πληροφορίες.
Η μάθηση εξαρτάται από το πλαίσιο…
Για παράδειγμα, αυτό που μαθαίνεις μέσα στη σχολική τάξη, είναι δύσκολο να ανακληθεί έξω από αυτό το πλαίσιο. Η μάθηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το που, πως και πότε. Επίσης, η μάθηση είναι ευκολότερη όταν υπάρχει πλουραλισμός πλαισίων (σχολική αίθουσα, εργαστήριο, μουσείο κ.λ.π.) και εναλλαγή αυτών.
Πηγή: www.spring.org.uk
Επιμέλεια: Συντακτική ομάδα του Site
|
|