Επιλεκτική Αλαλία
|
Αναφέρεται στην απουσία προφορικού λόγου σε επιλεγμένο πλαίσιο (π.χ. σχολικό περιβάλλον) ενώ σε άλλα πλαίσια (π.χ. στο σπίτι), η λεκτική έκφραση είναι φυσιολογική. Η διάρκεια αυτής της συμπεριφοράς υπερβαίνει τον 1 μήνα και δεν οφείλεται σε γλωσσικές διαταραχές ή δυσκολίες.
Η συχνότητα εμφάνισής της είναι 7 προς 1000 παιδιά. Συνήθως, η εκλεκτική αλαλία εκφράζεται στο σχολικό περιβάλλον, όπου το παιδί βιώνει έντονο άγχος και ανησυχία. Αντίθετα, όπου νιώθει ασφάλεια μιλάει και συμπεριφέρεται, χωρίς απόκλιση. Συγκεκριμένα, ο μαθητής παρουσιάζει την ακόλουθη συμπεριφορά: · είτε δεν μιλάει καθόλου, · είτε μιλάει χαμηλόφωνα – ψιθυριστά, · είτε επικοινωνεί με νεύματα και χειρονομίες, · είτε μιλάει υπό προϋποθέσεις (μόνο σε κάποιους δασκάλους ή μαθητές). · Φαίνεται απαθής, ανέμελος και πεισματικά ανέκφραστος. · το παιχνίδι του είναι μοναχικό. · παρουσιάζει επικοινωνιακές δυσκολίες. Συνέπειες αυτής της συμπεριφοράς: · σχολική αποτυχία (χαμηλή επίδοση), · ελάχιστες διαπροσωπικές σχέσεις, · ανησυχία τόσο από τους δασκάλους όσο και από τους γονείς. Χρήσιμες συμβουλές: · Άμεση επίσκεψη σε ειδικευμένο ψυχολόγο. · Το παιδί μέσα από τη ζωγραφική ενδέχεται να εκφράσει μέρος από τα συναισθήματα και τους φόβους του. · Το παιδί μέσα από την παιγνιοθεραπεία ενδέχεται να νιώσει ψυχική ηρεμία και ασφάλεια, με αποτέλεσμα την σταδιακή επικοινωνία με συνομήλικους. · Η μουσικοθεραπεία συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της λεκτικής και μη έκφρασης. · Το παιδί πρώτα θα αναπτύξει μη λεκτική έκφραση και κατόπιν θα αρχίσει η προοδευτική λεκτική έκφραση (μονολεκτική έκφραση, ατελής φράσεις, δομημένες προτάσεις). · Μη πιέζετε το παιδί να μιλήσει. Τι είναι η τραυματική αλαλία; Πρόκειται για απουσία λόγου σε όλες τις καταστάσεις (τόσο στο σχολείο, όσο και στο σπίτι). Αυτή η συμπεριφορά ξεκινά έπειτα από ένα ψυχοτραυματικό γεγονός ή βίωμα (απώλεια αγαπημένου προσώπου, μετανάστευση κ.α.). Τσαγκαράκης Βαλεντίνος Σπύρος |