Οφθαλμαπάτες
Ποιος στρατιώτης είναι ψηλότερος;
Όλοι έχουν το ίδιο ύψος. Πάρε ένα χάρακα για να το επαληθεύσεις. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα οπτικής πλάνης.
Τι είναι οπτική πλάνη;
Πρόκειται για το "χάσμα" ανάμεσα σε αυτό που αντιλαμβανόμαστε οπτικά και σε αυτό που πραγματικά συμβαίνει. Ο εγκέφαλος προσπαθεί να ερμηνεύσει τα οπτικά ερεθίσματα μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται οπτικά σφάλματα και οφθαλμαπάτες. Μια προσεκτικότερη παρατήρηση στις επιμέρους οπτικές πληροφορίες, αποκαθιστά την αρχική εικονική παρερμηνεία.
Ποια η χρησιμότητα της;
Μας παρέχει μια χρήσιμη πληροφόρηση για το πως επεξεργάζεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος τις οπτικές πληροφορίες και τα ερεθίσματα.
Για παράδειγμα . . .
Σκεφτείτε ότι βρίσκεστε σε ένα δωμάτιο γεμάτο αντικείμενα και χρώματα. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αδυνατεί να επεξεργαστεί όλα αυτά τα ερεθίσματα σε λίγα μόνο δευτερόλεπτα. Έτσι λοιπόν, επεξεργάζεται μόνο ένα μέρος των ερεθισμάτων και τα υπόλοιπα τείνει να τα συμπληρώνει ο εγκέφαλος. Αυτό που προκύπτει είναι η οπτική εμπειρία, η οποία είναι πάντοτε υποκειμενική, καθώς μεσολαβεί η εγκεφαλική δραστηριότητα.
Ποιο τρίγωνο;
Βλέπετε κάποιο τρίγωνο στην παρακάτω εικόνα; Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κανένα τρίγωνο. Απλά, η εγκεφαλική δραστηριότητα τείνει να συμπληρώνει τα κενά και να δημιουργεί δύο τρίγωνα.
Που υπάρχουν;
Συχνά τις συναντάμε στους πίνακες ζωγραφικής αλλά και σε βίντεο παιχνίδια. Επίσης, στην ψυχοθεραπευτική πράξη, όπου μια αμφιλεγόμενη εικόνα ή μια εικόνα με οπτική πλάνη, πρέπει να ερμηνευτεί από τον θεραπευόμενο.
Τσαγκαράκης Βαλεντίνος Σπύρος
Όλοι έχουν το ίδιο ύψος. Πάρε ένα χάρακα για να το επαληθεύσεις. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα οπτικής πλάνης.
Τι είναι οπτική πλάνη;
Πρόκειται για το "χάσμα" ανάμεσα σε αυτό που αντιλαμβανόμαστε οπτικά και σε αυτό που πραγματικά συμβαίνει. Ο εγκέφαλος προσπαθεί να ερμηνεύσει τα οπτικά ερεθίσματα μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται οπτικά σφάλματα και οφθαλμαπάτες. Μια προσεκτικότερη παρατήρηση στις επιμέρους οπτικές πληροφορίες, αποκαθιστά την αρχική εικονική παρερμηνεία.
Ποια η χρησιμότητα της;
Μας παρέχει μια χρήσιμη πληροφόρηση για το πως επεξεργάζεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος τις οπτικές πληροφορίες και τα ερεθίσματα.
Για παράδειγμα . . .
Σκεφτείτε ότι βρίσκεστε σε ένα δωμάτιο γεμάτο αντικείμενα και χρώματα. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αδυνατεί να επεξεργαστεί όλα αυτά τα ερεθίσματα σε λίγα μόνο δευτερόλεπτα. Έτσι λοιπόν, επεξεργάζεται μόνο ένα μέρος των ερεθισμάτων και τα υπόλοιπα τείνει να τα συμπληρώνει ο εγκέφαλος. Αυτό που προκύπτει είναι η οπτική εμπειρία, η οποία είναι πάντοτε υποκειμενική, καθώς μεσολαβεί η εγκεφαλική δραστηριότητα.
Ποιο τρίγωνο;
Βλέπετε κάποιο τρίγωνο στην παρακάτω εικόνα; Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κανένα τρίγωνο. Απλά, η εγκεφαλική δραστηριότητα τείνει να συμπληρώνει τα κενά και να δημιουργεί δύο τρίγωνα.
Που υπάρχουν;
Συχνά τις συναντάμε στους πίνακες ζωγραφικής αλλά και σε βίντεο παιχνίδια. Επίσης, στην ψυχοθεραπευτική πράξη, όπου μια αμφιλεγόμενη εικόνα ή μια εικόνα με οπτική πλάνη, πρέπει να ερμηνευτεί από τον θεραπευόμενο.
Τσαγκαράκης Βαλεντίνος Σπύρος
|
|