Ευφυές, ταλαντούχο ή χαρισματικό παιδί;

Οι 3 παραπάνω έννοιες, πολλές φορές, συγχέονται μεταξύ τους, διότι θεωρούνται ταυτόσημες, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.
Ποιο παιδί αποκαλούμε ευφυές;
Το παιδί που έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης (>140), θεωρείται έξυπνο, ή αλλιώς ευφυές. Αυτό το παιδί τα πηγαίνει πολύ καλά στο σχολείο, κυρίως στα θετικά μαθήματα (μαθηματικά, φυσική) και λειτουργεί με γρήγορους ρυθμούς. Ίσως να είναι μαθητής που δεν σπαταλά πολύ χρόνο στο διάβασμά του, διότι έχει εμπεδώσει ήδη το μάθημα από το σχολείο. Προσοχή: Δεν σημαίνει ότι όποιο παιδί πάει διαβασμένο και τέλεια προετοιμασμένο στο σχολείο είναι και ευφυές. Ούτε και είναι σίγουρο ότι ένα ευφυές παιδί θα έχει αναμενόμενες επιτυχίες στο μέλλον.
Ποιο παιδί θεωρείται ταλαντούχο;
Ταλαντούχο ονομάζεται το παιδί που έχει ταλέντο σε έναν συγκεκριμένο τομέα (είτε είναι μάθημα, είτε πρόκειται για μια μορφή τέχνης). Υποχρέωση της οικογένειας είναι να εντοπίσει το ταλέντο του παιδιού και να το βοηθήσει να το εξελίξει, χωρίς να σημαίνει ότι αυτό θα είναι και το επάγγελμα του παιδιού στο μέλλον. Προσοχή: Είναι απαραίτητο να ενθαρρύνουμε και να επιβραβεύουμε το παιδί, να αναγνωρίζουμε το «ταλέντο» του, τόσο μέσα στην οικογένεια, όσο και στο σχολείο, ακόμα και αν δεν συμφωνούμε με το αντικείμενο με το οποίο ασχολείται (π.χ. μουσική, τραγούδι, ζωγραφική, κτλ.) Δεν είναι σωστό να εστιάζουμε ΜΟΝΟ στα αδύναμα του σημεία πιέζοντας το να τα βελτιώσει και αφήνοντας έτσι το όποιο ταλέντο του παιδιού «καλά φυλαγμένο σε ένα συρτάρι».
Ποιο παιδί ονομάζεται χαρισματικό;
Χαρισματικό παιδί ορίζεται εκείνο που είναι όχι μόνο ευφυές (υψηλό IQ) αλλά και δημιουργικό, είναι αυτό που τα πηγαίνει άριστα σε όλους τους τομείς, που κατανοεί αφηρημένες έννοιες από πολύ μικρή ηλικία, που ξέρει ανάγνωση πριν ακόμα πάει σχολείο, που έχει περίπλοκο τρόπο σκέψης, μεγάλη παρατηρητικότητα, πολύ χιούμορ και φαντασία. Τι γίνεται όμως όταν η οικογένεια, αλλά και το ίδιο το σχολείο δεν μπορούν να εντοπίσουν την ιδιαιτερότητα αυτού του παιδιού; Ας αναρωτηθούμε ποιες οι συνέπειες αυτής της κατάστασης.
Προσοχή: Τα χαρισματικά παιδιά ανήκουν στην κατηγορία των ατόμων με ειδικές ανάγκες, που σημαίνει ότι χρειάζονται «ειδική», ξεχωριστή εκπαίδευση για να συνεχίσουν το σχολείο.
Το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα απευθύνεται, δυστυχώς, στο μέσο μαθητή, κάτι που σημαίνει ότι δεν καλύπτει τις ανάγκες ενός χαρισματικού παιδιού, με αποτέλεσμα τέτοια παιδιά να μένουν στην αφάνεια. Ένα χαρισματικό παιδί δεν σκέφτεται, όπως ένα παιδί της ίδιας ηλικίας, αλλά όπως ένα παιδί μεγαλύτερης ηλικίας. Ίσως το παρατηρήσουμε να υποτιμά τους συμμαθητές του, αλλά και τους δασκάλους του, διότι το μάθημα μπορεί να του φαίνεται βαρετό, γι’αυτό ίσως να είναι παιδί που κάνει φασαρία μέσα στην τάξη, διότι τα ενδιαφέροντά του δεν είναι αυτά.
Συνοψίζοντας, πρώτιστη ανάγκη αποτελεί ο εντοπισμός του χαρισματικού παιδιού και έπειτα η κατάλληλη εκπαίδευσή του.
Μπόχτη Ελένη
Ποιο παιδί αποκαλούμε ευφυές;
Το παιδί που έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης (>140), θεωρείται έξυπνο, ή αλλιώς ευφυές. Αυτό το παιδί τα πηγαίνει πολύ καλά στο σχολείο, κυρίως στα θετικά μαθήματα (μαθηματικά, φυσική) και λειτουργεί με γρήγορους ρυθμούς. Ίσως να είναι μαθητής που δεν σπαταλά πολύ χρόνο στο διάβασμά του, διότι έχει εμπεδώσει ήδη το μάθημα από το σχολείο. Προσοχή: Δεν σημαίνει ότι όποιο παιδί πάει διαβασμένο και τέλεια προετοιμασμένο στο σχολείο είναι και ευφυές. Ούτε και είναι σίγουρο ότι ένα ευφυές παιδί θα έχει αναμενόμενες επιτυχίες στο μέλλον.
Ποιο παιδί θεωρείται ταλαντούχο;
Ταλαντούχο ονομάζεται το παιδί που έχει ταλέντο σε έναν συγκεκριμένο τομέα (είτε είναι μάθημα, είτε πρόκειται για μια μορφή τέχνης). Υποχρέωση της οικογένειας είναι να εντοπίσει το ταλέντο του παιδιού και να το βοηθήσει να το εξελίξει, χωρίς να σημαίνει ότι αυτό θα είναι και το επάγγελμα του παιδιού στο μέλλον. Προσοχή: Είναι απαραίτητο να ενθαρρύνουμε και να επιβραβεύουμε το παιδί, να αναγνωρίζουμε το «ταλέντο» του, τόσο μέσα στην οικογένεια, όσο και στο σχολείο, ακόμα και αν δεν συμφωνούμε με το αντικείμενο με το οποίο ασχολείται (π.χ. μουσική, τραγούδι, ζωγραφική, κτλ.) Δεν είναι σωστό να εστιάζουμε ΜΟΝΟ στα αδύναμα του σημεία πιέζοντας το να τα βελτιώσει και αφήνοντας έτσι το όποιο ταλέντο του παιδιού «καλά φυλαγμένο σε ένα συρτάρι».
Ποιο παιδί ονομάζεται χαρισματικό;
Χαρισματικό παιδί ορίζεται εκείνο που είναι όχι μόνο ευφυές (υψηλό IQ) αλλά και δημιουργικό, είναι αυτό που τα πηγαίνει άριστα σε όλους τους τομείς, που κατανοεί αφηρημένες έννοιες από πολύ μικρή ηλικία, που ξέρει ανάγνωση πριν ακόμα πάει σχολείο, που έχει περίπλοκο τρόπο σκέψης, μεγάλη παρατηρητικότητα, πολύ χιούμορ και φαντασία. Τι γίνεται όμως όταν η οικογένεια, αλλά και το ίδιο το σχολείο δεν μπορούν να εντοπίσουν την ιδιαιτερότητα αυτού του παιδιού; Ας αναρωτηθούμε ποιες οι συνέπειες αυτής της κατάστασης.
Προσοχή: Τα χαρισματικά παιδιά ανήκουν στην κατηγορία των ατόμων με ειδικές ανάγκες, που σημαίνει ότι χρειάζονται «ειδική», ξεχωριστή εκπαίδευση για να συνεχίσουν το σχολείο.
Το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα απευθύνεται, δυστυχώς, στο μέσο μαθητή, κάτι που σημαίνει ότι δεν καλύπτει τις ανάγκες ενός χαρισματικού παιδιού, με αποτέλεσμα τέτοια παιδιά να μένουν στην αφάνεια. Ένα χαρισματικό παιδί δεν σκέφτεται, όπως ένα παιδί της ίδιας ηλικίας, αλλά όπως ένα παιδί μεγαλύτερης ηλικίας. Ίσως το παρατηρήσουμε να υποτιμά τους συμμαθητές του, αλλά και τους δασκάλους του, διότι το μάθημα μπορεί να του φαίνεται βαρετό, γι’αυτό ίσως να είναι παιδί που κάνει φασαρία μέσα στην τάξη, διότι τα ενδιαφέροντά του δεν είναι αυτά.
Συνοψίζοντας, πρώτιστη ανάγκη αποτελεί ο εντοπισμός του χαρισματικού παιδιού και έπειτα η κατάλληλη εκπαίδευσή του.
Μπόχτη Ελένη